Scroll Top

Werven van Young Professionals bij onaantrekkelijke branches en omstandigheden

Ben jij een bedrijf die niet de meest aantrekkelijke werkgever is die er bestaat?
Omdat de werkomstandigheden zodanig zijn dat er maar weinig mensen zijn die daar hun bed voor uitkomen of omdat het product last heeft van een negatieve associatie ?

Dan zul je creatief en eerlijk moeten zijn om Young Professionals warm te laten draaien voor je organisatie.

Laatst had ik contact met een vleesverwerker die aangaf dat er maar weinig Young Professionals te interesseren zijn.
De persoon in kwestie gaf aan dat niemand tegenwoordig meer met vlees wil werken en de arbeidsomstandigheden ook niet als aantrekkelijk worden beleefd.
“Wie wil er nu nog in de kou staan en vroeg opstaan? “

Ook in de zorg is er meer vraag aan goede mensen dan dat er jonge talenten zich aanmelden.
En zo zijn er meerdere branches en banen te bedenken waar maar moeilijk Young Professionals voor te porren zijn. 

Dan kun je zulke mooie toekomstplannen hebben met je organisatie, maar als er niet aan nieuw jong talent te komen is dan wordt het toekomstperspectief ook heel anders. 

Dat de arbeidsmarkt verandert is een gegeven.
Alleen daar schiet je als directeur van een dergelijke organisatie niks mee op. Je stopt je ziel en zaligheid niet ergens in met het idee om je bedrijf te zien verdwijnen in de toekomst.  

Dus wat dan wel?

Er kan gekozen worden om te investeren in innovatie, dus door arbeidskrachten te vervangen door machines. Een mooie ontwikkeling die niet altijd als positief wordt ervaren, maar die ook kan leiden tot een kwaliteitsverbetering en verlaging van werkdruk.

Dan zou je nog kunnen denken aan het werven van mensen uit andere landen.
Maar dit is ook niet altijd ideaal.
 

Het allerliefste zou je jonge talenten willen aantrekken, maar dat is tot op heden nog niet erg gelukt.


Wat werkt eigenlijk wel voor young professionals?


Eerlijke en open communicatie.

Allereerst is het goed om eens na te gaan hoe eerlijk en transparant je communicatie tot op heden is geweest.
Wat verzwijg je op dit moment als je nieuwe mensen aan je organisatie wilt binden? Ben je de realiteit aan het ‘opleuken’ of ‘mooier maken’?
Tja, daar prikt een Young Professional wel doorheen.
Beter is het om gewoon met de feiten naar buiten te treden en je werving om te buigen van iets negatiefs naar iets positiefs.
Dus bijvoorbeeld:

“Ben jij die bikkel die wij zoeken die graag vroeg uit de veren gaat en zodanig warmbloedig is dat het een verademing is om in de kou te werken?
Die, net zoals wij, de liefde voor het vleesvak beheerst.
Dan zijn wij op zoek naar jou!

Ook als je een Young Professional bent die hier nog niet helemaal warm voor draait, kom dan in gesprek met ons.
Wie weet kunnen we je warmdraaien voor het vlees?
We bieden veel begeleiding op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden in ons mooie vakgebied!”


Ga in gesprek met Young Professionals

Echt! Het klinkt zo voor de hand liggend, maar ga in gesprek met de Young Professional vraag door op datgene wat hen zou motiveren om voor jouw bedrijf te komen werken.
Enthousiasmeer door je eigen passie als bedrijf te delen met hen.
En biedt ze een mogelijkheid om mee te draaien in je organisatie.
Maak ook waar wat je belooft.


Laat de huidige jonge mensen in je bedrijf als ambassadeur optreden. 

Maak een promofilmpje en vraag of je huidige jonge talenten in je organisatie hun ervaringen willen delen.
Zij spreken tenslotte het beste de taal van hun leeftijdsgenoten. 


Eenmaal in de organisatie, dan is het zaak om heel goed voor de Young Professional te zorgen.

Dit doe je door regelmatig met de jonge talenten in gesprek te gaan en te blijven (houd de lijntjes kort).
Vraag in het gesprek naar wat ze willen, hoe ze dat zelf zien en wat jij als organisatie kan doen om hun daar het beste bij te begeleiden.
Allemaal niet zo moeilijk dus.
Maar helaas gebeurt dit nog onvoldoende of op een wijze die voor verbetering vatbaar is.

Mocht je naar aanleiding van dit stuk vragen en/of opmerkingen hebben, laat me dat weten.
Ook denk ik graag mee over de begeleiding van de Young Professionals binnen organisaties.

Interesse? Neem dan contact met mij op.
Bel naar 06 42497122 of mail naar berlinde@buroberlinde.nl

#youngprofessionals #buroberlinde #wervenvanyoungprofessionals

Inspirerende groeten,

Ps. Een andere vraag? Je kunt altijd contact met mij opnemen voor een kennismakingsgesprek.

Buro Berlinde is een persoonlijk coaching- en trainingsbureau dat zich richt op talentontwikkeling van young professionals binnen het MKB.  Buro Berlinde helpt ambitieuze Young Professionals richting te geven aan hun loopbaan door leiding te nemen over zichzelf. Wil je als organisatie ook mentaal en emotioneel sterke medewerkers, die eigenaarschap tonen en effectief omgaan met lastige situaties? Maak dan nu direct een afspraak om te sparren over datgene wat werkt voor jullie organisatie.

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter