Scroll Top

Vier op de vijf mensen kan niet goed luisteren

Met deze 8 tips voorkom je dat jij tussen deze vier mensen zit.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb niet het gevoel dat mensen echt naar me luisteren.

Ook niet gek, want uit onderzoek van de luisterlijn blijkt dat vier op de vijf mensen eigenlijk niet goed luisteren tijdens een gesprek.

Als jij dit gevoel ook hebt is dat dus niet zo gek.

De kunst van echt luisteren is lastiger dan we denken.

We hebben allemaal graag een luisterend oor, maar we blijken er vaak zelf geen te zijn.

 

Luisteren is een onderschatte vaardigheid en dat blijkt ook want we zijn er niet erg goed in zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn.

Zonde!

Luisteren is van meerwaarde in een gesprek.

Door te luisteren kom je er achter wat de ander zegt en bedoelt.

Zeker als je ook nog je eigen oordeel achterwege laat en doorvraagt op datgene wat er daadwerkelijk wordt gezegd.
Hierdoor verbeter je het contact, begrijp je de ander beter en ben je ook nog eens echt van betekenis voor de ander.

Als leidinggevende is dit een essentiële vaardigheid en dus één waar je maar beter ook heel goed in kan zijn.

Ook als je nu denkt, dit kan ik!
Zou ik je willen uitnodigen dit ook eens bij je medewerkers te checken na afloop van een gesprek.
Stel dan vooral de vraag: hoe kan ik nog beter naar je luisteren?

Vind jij dat je de skill van luisteren beter kan? Experimenteer dan de komende week met de tips

 

acht Tips om je luistervaardigheid te verbeteren

 

  1. Blijf met je gedachten bij het gesprek. Zoek een rustige plek op als het een belangrijk gesprek is en leg je mobiel uit het zicht (of andere zaken die kunnen afleiden).
  2.  Luister, blijf stil, vat samen als je twijfelt of je het goed hebt begrepen of stel een vraag.
  3. Geef niet meteen advies. De verleiding is groot om direct van wal te steken, maar laat de ander praten.
  4. Onderbreek de ander niet om je zegje te willen doen.
    Als je dit merkt bij jezelf, dan weet je dat je focus niet meer bij de ander is maar bij jou. Dus ga weer met je aandacht naar de ander.
  5. Ook als je een waardevolle tip hebt. Wacht dan even tot de ander is uitgepraat en check of de ander openstaat hiervoor.
  6. Stel zoveel mogelijk open vragen. Dat zijn vragen die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’, ‘waar’ en ‘wanneer’. Dat geeft degene die vertelt de ruimte om zelf met een antwoord te komen.
  7. Herken je de ervaring en heb je dit ook ervaren. Weet dat elke ervaring anders is. Houd dus je eigen ervaring voor je.
    Laat diegene vooral uitpraten. Daarna zou je kunnen aanhaken en je eigen ervaring delen.
    Stel dan ook eens de vraag of die ander dit herkent in zijn voorbeeld.
  8. Vergeet vooral niet het voordeel van luisteren meer te zien. Als je gewend bent om te praten bedenk dan ook dat luisteren leuk is. Het is leuker dan alleen maar over jezelf te praten. Door te luisteren leer je meer en het verdiept de relatie met degene met wie je praat.

 

Ok! Leuk als je experimenteert en mij laat weten wat je aan deze tips hebt gehad en vooral….

Hoe is het contact met de ander verbeterd?

Ik ben benieuwd.

Met inspirerende groeten,

#youngprofessionals, #leiderschap, #communicatie #persoonlijke ontwikkeling, #futureproofvanorganisaties

Buro Berlinde is een persoonlijk coaching- en trainingsbureau dat zich richt op het in beweging brengen van mens en organisaties door organisaties (MKB) te begeleiden in het futureproof maken vanuit de expertise door jarenlange coaching van young professionals.
Klaar voor de veranderingen die komen, met een betere samenwerking tussen oud en jong en door het potentieel maximaal te benutten.

Berlinde Aalberts begeleidt ambitieuze professionals in (persoonlijk) leiderschap en het maximaal benutten van je potentieel of je nu een CEO, manager of medewerker bent. Wil jij ervaren hoe jij je potentieel meer kan benutten of meer uit je organisatie kan halen?  Maak dan nu direct een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek.

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter