Scroll Top

Wat te doen als je met een knagend gevoel blijft zitten na een gebeurtenis?

Dat is de vraag waar dit artikel over gaat.

Laatst was ik in gesprek met een klant van 26 jaar, waarbij dit speelde.

Ze had een overleg gehad met een andere afdeling waar ze veel mee samenwerkte, wat uit de hand was gelopen. Er was sprake van veel weerstand bij de aanwezige mensen.
Op het moment dat het gebeurde, zat Janneke op het puntje van haar stoel om in te grijpen.
Ze deed het niet.

Want dacht ze op dat moment: ‘Leidinggevende, Dit is jouw rol’.
Ze realiseerde zich dat zij niet de aangewezen persoon was om op dat moment om te handelen.
Dat was haar leidinggevende. Toch?

Tijdens en na afloop had ze last van deze gebeurtenis.
Last in de zin van ‘het laat haar niet los’.
Het knaagt aan haar.

En dus zei ze : ‘Zo fijn dat ik nu bij jou zit en dit kan inbrengen om er van te leren en te ontdekken wat ik er mee kan’.

‘Wat heeft het je opgeleverd om zo te handelen?’ vroeg ik.

Uuuuh niks eigenlijk. Nu ja, dat ik bewijs heb gekregen dat mijn leidinggevende niet handelt op het moment dat wij hem nodig hebben als team. Niet alleen ik, ook het andere team heeft mij na afloop benaderd om over de situatie te praten.

‘Ok, dus je leidinggevende reageerde niet zoals jij dat had gehoopt, klopt dat?’

Ja zo had ik het nog niet bekeken, maar dat klopt wel ja. Ik had dus blijkbaar een verwachting.

Ja en wat gebeurt er eigenlijk als je een verwachting hebt van iemand zoals nu?

Als je een verwachting hebt van iemand, dan leg jij je gedachte op deze persoon. Eigenlijk moet deze persoon dus iets gaan doen wat jij in je hoofd hebt bedacht. Terwijl deze persoon eigenlijk hier niks van weet. Klopt dit zo? Ja en dan word je eigenlijk bijna altijd wel teleurgesteld, want hé die persoon weet niet wat jij denkt.

We gingen samen nog wat verder de situatie ontleden.
Er zijn namelijk een aantal dingen die opvallen en die ik graag met je wil checken, zei ik.

  1. Allereerst je eerste ingeving was handelen, maar je luisterde niet naar deze eerste ingeving en besloot niks te doen.
  2. Je gaf ruimte aan je leidinggevende, maar die deed ook niks. (dus eigenlijk deden jullie dus allebei hetzelfde?. Dit heet ook wel spiegelen van gedrag….
  3. Je raakte geïrriteerd. De irritatie werd gevoed door een negatieve gedachte die je had, namelijk: ‘Daar heb je ook niks aan’.

Dit klopt toch met wat je mij net hebt verteld?

Wat is goed gegaan?

Ik heb ruimte gegeven aan diegene die de rol heeft. Mijn eerste ingeving is dat ik de leidersrol op mij wil nemen. Ik kan en wil iets doen, maar hoe dan?

Juist en nog iets……. Je raakte geïrriteerd. Ja dat is gek he? Dat ik vind dat dit goed is gegaan.

Het zit namelijk zo. Een emotie vertelt je altijd iets, het geeft je informatie.

En als het gaat om irritatie, wat vaak een afgeleide is van ‘boosheid’, geeft het eigenlijk aan dat je over je grenzen bent gegaan. Herken je dat? Je wilde namelijk ingrijpen, maar hebt dit niet gedaan.

Wat leer je hier nu uit?  Vroeg ik.

Dat ik graag de leidersrol wil nemen en dat ik ook een verwachting heb richting mijn leidinggevende en dat het dus belangrijk is om daar bewust van te zijn en dit in te zetten.

Dus wat had je willen of kunnen doen? Vroeg ik weer.

Op zo’n moment is het dus belangrijk om te weten wat ik verwacht van eenieder en kan ik dit ook benoemen of kan ik een vraag stellen, waarop er meer duidelijkheid komt voor alle aanwezigen. Ja zei ik, zo zie je maar ook al ben je niet de leidinggevende, je kunt een gesprek toch een draai geven en zorgen voor een goede afloop.

Mijn klant heeft na afloop van de coaching met haar leidinggevende gesproken over deze situatie.  Ze heeft meer inzichten gekregen over het handelen van deze persoon en heeft ook kunnen zeggen wat zij fijn had gevonden op dat moment.

Conclusie

Wat kun jij nu doen als je met een knagend gevoel blijf zitten?

Ga de situatie eens ontleden aan de hand van de volgende punten:

1.     Benoem het positieve van je handelen op te schrijven

2.     Benoem wat er goed is gegaan

3.     Beschrijf wat je hiervan hebt geleerd

4.     Ga eens na wat je de volgende keer anders of nog meer zou kunnen doen

5.     Ga eens in gesprek met je leidinggevende door eens zijn of haar kant van het verhaal te vragen

Ben jij ook benieuwd wat jij nog meer over jezelf kan leren? Of heb jij momenteel wel behoefte aan wat korte breaks dagelijks waardoor je even afstand kan nemen van datgene wat je aan het doen bent?

Vanaf volgende week start ik met de gratis Break 10- daagse met als klapper een mini masterclass Master Yourself! Doe je mee? Je kunt je aanmelden via deze link: https://www.buroberlinde.nl/inschrijven-breaks/

Heb je een andere vraag? Je kunt mij bereiken door te appen naar 06 42497122 of mail naar berlinde@buroberlinde.nl.

Met inspirerende groeten,

#youngprofessionals, #persoonlijkleiderschap, #loopbaancoaching, #millenials, #persoonlijke ontwikkeling

Buro Berlinde is een persoonlijk coaching- en trainingsbureau dat zich richt op talentontwikkeling van young professionals binnen het MKB.

Berlinde Aalberts begeleidt ambitieuze Young Professionals in persoonlijk leiderschap en het realiseren van hun missie. Wil jij ervaren hoe je dat doet? Maak dan nu direct een afspraak voor een gratis Impact sessie.

 

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter